فن کویل چیست و انواع دستگاه های فن کویل کدام اند

فن کویل دستگاهی است که جهت سرمایش و گرمایش و به طور کلی تهویه مطبوع در ساختمان های مسکونی، تجاری و صنعتی کاربرد دارد. در ادامه به بررسی انواع دستگاه های فن کویل می پردازیم و با برخی از انواع فن کویل ها بیشتر آشنا خواهیم شد.

تعریف فن کویل

فن کویل در حقیقت یک مبدل حرارتی می باشد که وظیفه انتقال حرارت از سیال واسط (معمولا آب) به محیط مورد نظر را برعهده دارد. این دستگاه شامل فن دمنده هوا و کویل جهت تبادل حرارت می باشد. در واقع فن کویل انرژی مصرف شده برای سرد کردن یا گرم کردن آب را تبدیل به هوای مطبوع داخل ساختمان می کند.

فن کویل در فصول گرم سال آب سرد تولید شده به وسیله انواع چیلر نظیر چیلر تراکمی 40 تن را دریافت نموده و با تبادل حرارت موجب سرمایش محیط ساختمان شده و سپس آب با دمای بالاتر را به چیلر برمی گرداند. این دستگاه در فصل سرد، آب گرم تولید شده در موتورخانه یا پکیج را دریافت کرده و سبب گرمایش محیط می شود. سپس آب با دمای پایین تر را به منبع گرم تحویل می دهد.

اجزای تشکیل دهنده فن کویل

همان طور که از نامش مشخص است، اجزای اصلی فن کویل، یک فن و یک کویل می باشد. کویل معمولا از لوله های مسی یا پره های آلومینیومی ساخته می شود. اجزای فن کویل ها عبارتند از:

  1. فن
  2. کویل های گرمایش و سرمایش
  3. فیلتر هوای قابل تعویض یا قابل شستشو
  4. شیر فلکه
  5. شیر هواگیری

همچنین در فن کویل ها برای کنترل درجه حرارت و مقدار رطوبت به ترتیب از ترموستات و هیومیدستات استفاده می گردد.

کاربرد فن کویل ها

بهترین کاربرد فن کویل ها و چیلر سرمایشی گرمایشی مربوط به زمانی می باشد که بخواهیم درجه حرارت هر فضا را به طور جداگانه کنترل کنیم. همچنین استفاده از سیستم فن کویل سبب جلوگیری از انتقال آلودگی بین اتاق ها خواهد شد. سیستم های فن کویل در هتل ها، آپارتمان ها و ساختمان های اداری کاربرد دارند.
با توجه به کم بودن بازده فیلتر هوای فن کویل ها و مشکل بودن نگهداری و تمیزی آن ها، سیستم های فن کویل برای بیمارستان ها مناسب نمی باشند.

دسته بندی انواع دستگاه های فن کویل

سیستم های فن کویل را می توان از لحاظ محل نصب، روکار یا توکار بودن و سرمایش و گرمایش تقسیم بندی کرد.

1- فن کویل های زمینی

ظرفیت این فن کویل ها 200 الی 1000 متر مکعب در دقیقه می باشد و هوا را به صورت بالا زن یا روبرو زن منشر می کنند.

2- فن کویل های سقفی

ظرفیت این فن کویل ها معمولا در همان محدوده مدل زمینی بوده و به دو صورت کلی کابینت دار و بدون کابینت موجود می باشند.

3- فن کویل های کانالی

فن کویل های کانالی با ظرفیت 600 تا 2000 متر مکعب در دقیقه ساخته می شوند. این فن کویل ها دارای سه طرح زیر می باشند:

  • کانال سقفی توکار
  • کانال سقفی روکار
  • کانال دیواری روکار ایستاده

تقسیم بندی فن کویل ها از لحاظ نوع سرمایش و گرمایش

در این دسته بندی، فن کویل ها دارای دو نوع دو لوله و چهار لوله هستند. فن کویل های دو لوله، دارای یک لوله رفت و یک لوله برگشت می باشند. اما فن کویل های چهار لوله، دارای دو لوله برای ورود آب به کویل ها و دو لوله برای برگشت آب هستند.
فن کویل های چهار لوله می توانند همزمان آب سرد و گرم را وارد کویل های خود کنند. در نتیجه با این نوع فن کویل ها می توان بخشی از یک محیط را سرد و بخش دیگری را گرم کرد. در حالی که فن کویل های دو لوله در یک زمان تنها می توانند عمل سرمایش یا گرمایش را انجام دهند.

انواع دستگاه های فن کویل

همان طور که اشاره کردیم فن کویل ها را می توان به روش های گوناگون دسته بندی کرد. در ادامه با چند مدل از انواع دستگاه های فن کویل بیشتر آشنا خواهیم شد:

  • سقفی توکار

این دستگاه در ساختمان مسکونی کاربرد فراوانی دارد. سادگی و صدای بسیار پایین این دستگاه موجب محبوبیت آن شده است. همچنین قیمت پایین این دستگاه از مزایای مهم آن می باشد. محل نصب آن معمولا درون سقف کاذب طبقات می باشد. ظرفیت این دستگاه از 200 تا 1200 CFM می باشد.

فن کویل سقفی توکار

  • کانالی پرفشار

یکی از انواع دستگاه های فن کویل ،فن کویل های کانالی می باشد که دارای فشار استاتیک خارجی بالایی بوده و در مکان هایی که امکان کانل کشی و تهویه هوای یک منطقه با یک سیستم را دارند، مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع فن کویل ها با توجه به سر و صدای زیاد و حجم هوای بالا در راهروهای ساختمان های تجاری، لابی ها و همچنین مکان هایی با ارتفاع سقف زیاد مورد استفاده می باشند. ظرفیت این دستگاه ها معمولا 800 الی 2200 CFM می باشد.

فن کویل کانالی پرفشار

  • زمینی

فن کویل های زمینی غالبا در بیمارستان ها و مکان های آموزشی مورد استفاده قرار می گیرند. البته امروزه استقال از این مدل فن کویل ها کمتر شده است. این دستگاه ها برای مکان هایی که امکان قرار دادن فن کویل های سقفی وجود ندارد مناسب می باشند. ظرفیت فن کویل های زمینی معمولا از 200 الی 1000 CFM می باشد.

انواع فن کویل زمینی انواع دستگاه های فن کویل زمینی

  • کاستی یک طرفه و چهار طرفه

فن کویل های کاستی در اصطلاح دستگاه کامل نامیده می شوند. این دستگاه ها نیازی به دریچه بازدید و هوادهی ندارند. کنترل دما و حجم هوا از طریق ریموت انجام می گیرد. این فن کویل ها بیشتر در مغازه ها، مجتمع های تجاری و ادارات کاربرد دارند. فن کویل کاستی یک طرفه می تواند به جای فن کویل های سقفی تو کار در منازل استفاده شود.
در این دستگاه ها برای جمع آوری آب تقطیر شده و هدایت آن به بیرون، به حای سینی درین از پمپ درین استفاده می شود. همین موضوع ممکن است موجب درست عمل نکردن پمپ و نشت آب تقطیر شده بر روی سقف شود. ظرفیت این دستگاه ها 300 الی 1500 CFM می باشد.

فن کویل کاستی یک طرفه فن کویل کاستی چهار طرفه

  • دیواری

این فن کویل ها از لحاظ ظاهری شبیه کولرهای اسپیلت می باشند. کاربرد آن ها بیشتر در مکان های تجاری و بانک ها می باشد. ظرفیت آن ها از 300 تا 800 CFM می باشد.

سیستم های فن کویل دیواری

نحوه کار فن کویل ها

غالبا فن کویل ها به دو صورت مورد استفاده قرار می گیرند. در حالت اول فن کویل تنها حرارت و برودت مورد نیاز را تامین می کند. و هوای تازه توسط هوارسان مرکزی و به وسیله کانال های توزیع هوا در سطح منتشر می شود تا تهویه مناسب در محل مورد نظر انجام گیرد. در این حالت میزان بار سرمایی و گرمایی توسط به کار رفته در فن کویل و با خاموش و روشن شدن فن تنظیم می گردد.
در حالت دوم، فن کویل علاوه بر تأمین حرارت و برودت مورد نیاز، تأمین هوای تازه را نیز به عهده دارد. در این حالت فن دستگاه، هوای تازه را از طریق دریچه تعبیه شده در پشت فن کویل گرفته و در محل مورد نظر پخش می کند.
در حالت دوم هزینه های مربوط به سیستم هوارسان مرکزی و متعلقات آن کاهش می یابد. ولی عدم فیلتراسیون هوای تازه از معایب این روش می باشد.

فروش انواع دستگاه های فن کویل با بهترین قیمت

جهت خرید انواع فن کویل ها و همچنین سایر سیستم های تهویه مطبوع با مناسب ترین قیمت با ما تماس بگیرید.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما