دستگاه زنت چیست و مزایای آن کدام اند

زنت (Zent) یک دستگاه دو منظوره برای ایجاد سرمایش و گرمایش می باشد. البته با استفاده از دستگاه زنت میزان رطوبت هوا نیز تنظیم می گردد.

دستگاه زنت

تعریف دستگاه زنت

زنت در واقع یک کولر آبی تک فصلی است که یک کویل آب گرم زمستانی به آن اضافه شده است. دستگاه زنت در ایران اختراع شده است. و مخفف (زمستانی، نیمه، زمستانی) می باشد.

قسمت تابستانی این دستگاه کاملا مشابه کولر آبی می باشد. بخش تهویه زمستانی آن نیز مشابه دستگاه هواساز در زمستان است. به این ترتیب که هوا توسط فن سانتریفیوژ از روی کویل های آب گرم عبور داده می شود. سپس هوای گرم شده از طریق کانال در فضای ساختمان توزیع می شود.

رطوبت با استفاده از آب موجود در تشتک که بر روی پوشال دریچه ها پمپاژ می شود، وارد هوا می شود. در این دستگاه میزان رطوبت هوا قابل تنظیم می باشد.

با نصب انواع فیلترها می توان هوای ورودی را از آلودگی ها فیلتر کرد. آب گرم مورد نیاز برای کاربرد زمستانی دستگاه را معمولا توسط یک دیگ آب گرم و یا پکیج حرارت مرکزی تأمین می کنند.

فروش انواع دستگاه زنت

اجزای دستگاه زنت

  • فن
  • کویل های آب گرم یا کویل های الکتریکی
  • دریچه های قابل تنظیم
  • سیستم خنک کننده تبخیری مشابه با کولر آبی
  • سیستم پوشال ها و آبفشان
  • سیستم رطوبت زن در زمستان
  • فیلتر
  • بدنه دستگاه
  • پمپ و الکتروموتور

برخی اصطلاحات مربوط به زنت

  • زنت خانه

محلی است که زنت در آن جا مستقر شده و کانال های رفت و برگشت هوا به آن وارد می شود. کف این محل باید عایق رطوبتی باشد. همچنین در صورت نیاز عایق صوتی استفاده می شود.

  • مینی زنت

همان مدل کوچک دستگاه زنت می باشد. به جای کل ساختمان برای هر واحد مسکونی به کار می رود. بدین ترتیب تنظیم گرما، سرما و رطوبت به سهولت انجام می شود. دستگاه مینی زنت فضای کمتری را اشغال کرد و زیبایی ظاهری آن بیشتر است.

انواع دستگاه زنت

انواع دستگاه زنت

زنت از نظر نوع استقرار به افقی، عمودی، ایستاده و سقفی تقسیم می شود.

مزایای دستگاه زنت

  1. قیمت پایین تر دستگاه نسبت به سایر سیستم های تهویه مطبوع
  2. قابلیت استفاده برای سرمایش و گرمایش
  3. نصب و راه اندازی کم هزینه و آسان
  4. میزان مصرف برق کم
  5. عدم نیاز به رادیاتور و لوله کشی
  6. قابلیت رطوبت زنی به هوا در حالت گرمایش
  7. جریان ملایم هوا درون ساختمان
  8. صرف زمان کمتر برای گرمایش در مقایسه یا رادیاتور

معایب دستگاه زنت

دستگاه زنت برای مناطق دارای آب و هوای مرطوب مانند شهرهای ساحلی جنوب و شمال کشور مثل رشت مناسب نمی باشد. زیرا در حالت سرمایشی با تبخیر بخشی از آب، میزان رطوبت هوا افزایش یافته و بیش از حد مطلوب آن می شود.

اما زنت برای شهرهای با آب و هوای خشک ونیمه خشک از جمله یزد و قم مناسب می باشد.

محل نصب زنت

محل نصب زنت قسمتی از ساختمان که دارای پنجره ای مناسب برای دریافت هوای تازه جهت رطوبت زنی در تابستان باشد، است. جهت کارکرد درست دستگاه، این پنجره باید در زمستان بسته باشد. بنابراین این دستگاه را می توان در یک اتاقک مخصوص، روی بالکن یا پشت بام و یا داخل صقف کاذب ساختمان قرار داد.

نحوه انتخاب دستگاه زنت

در عملکرد سرمایش میزان حجم هوادهی بر اساس (CFM.m3/hr) و برای عملکرد گرمایش، قدرت حرارتی کویل را با (kcal/hr) مشخص می کنند. در نتیجه با توجه به نوع کاربرد مورد نظر می توان دستگاه مناسب را انتخاب کرد.

 

در صورتی که قصد خرید دستگاه زنت و یا سایر سیستم های تهویه مطبوع را دارید با ما تماس بگیرید.

منبع: www.itahviesaz.ir

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما